Dodenherdenking 2020

#herdenkingssteentjes – Actie Scouting Limmen rondom Dodenherdenking

Zoals jullie vast wel weten zijn we als scoutingvereniging altijd aanwezig bij de jaarlijkse Dodenherdenking. Vanaf de Scouts lopen leden in uniform mee in de stille tocht vanaf de Corneliuskerk en enkele leden assisteren bij de kranslegging bij het Oorlogsmonument.

Dit jaar is het vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk om op 4 mei samen te komen bij de kerk en bij het monument. Dat samenkomen versterkt normaal gesproken het herdenken door een gevoel van verbondenheid.

Vanuit Scouting Nederland is een initiatief ontstaan om ondanks de huidige maatregelen toch op een bijzondere manier te kunnen herdenken. Scouting Limmen wil hier graag aan meewerken om net als ieder jaar een bijdrage te leveren aan de Dodenherdenking en ook in deze rare tijd verbonden te kunnen zijn met elkaar.

Het idee is als volgt:

Iedereen die mee wil doen, kan een steentje zoeken en deze beschilderen in rood, wit of blauw. Je kunt er ook een naam op zetten van een oorlogsslachtoffer. Je maakt zo je eigen herdenkingssteentje. Op de foto’s zie je wat voorbeelden.

De steentjes kunnen vanaf woensdag 29 april worden ingeleverd op twee plekken in Limmen:

– op het terrein van Scouting Limmen, Kapelweg 72

– in de Mariakapel van de Corneliuskerk

Op 4 mei, voorafgaand aan de Nationale Dodenherdenking, worden de ingeleverde steentjes verzameld en door enkele scouts bij het Oorlogsmonument langs de Provincialeweg in een mooie vorm – bijvoorbeeld de Nederlandse vlag, de vrijheidsfakkel of een hart – neergelegd.

Hiermee kunnen we toch enigszins bij de herdenking aanwezig zijn. We hopen op jullie medewerking, zodat we op een mooie manier kunnen stilstaan bij 75 jaar vrijheid. Op afstand, maar toch samen. Wij bedanken de Corneliusparochie voor de enthousiaste medewerking en ook alvast iedereen die een steentje bij wil dragen!

Extra oproep aan alle leden:

Daarnaast roepen we onze leden op om te laten zien dat je meedoet aan de actie. Maak een selfie of foto met je herdenkingssteentje, terwijl je je scoutinguniform draagt, en stuur deze door naar je leiding via WhatsApp of naar info@scoutinglimmen.nl. Wij kunnen er dan een collage van maken om onze verbondenheid te tonen. Trek ook op 4 mei je uniform aan als je de herdenking via de tv of online volgt. Succes en bedankt!

Het bestuur van Scouting Limmen