Grote welpen

De Grote Welpen

De welpen zijn jongens van ongeveer 9 tot 12 jaar oud. Bij scouting Limmen hebben we al jarenlang deze speltak opgesplitst in de Kleine Welpen en de Grote Welpen. De kleine welpen zijn 7 tot 9 jaar oud en de grote welpen 9 tot 12 jaar oud.

De kleine welpen opkomst is op dinsdagavond. De draaiavond van de grote welpen is de woensdagavond van 19.00 uur tot 20.30 uur. In de schoolvakanties zijn er geen scoutingopkomsten.

Ieder nieuw scoutingjaar begint met het “overvliegen”. Overvliegen betekent dat alle scouts die daar de leeftijd voor hebben overstappen naar de volgende speltak binnen de scouting. Hier maken we natuurlijk altijd een feestelijke gebeurtenis van. Grote welpen vliegen over naar de Verkenners! De verkenners zijn jongens in de leeftijd van 11 tot ongeveer 14 jaar. Zij draaien op donderdagavond van 19.00 tot 20.30 uur!

Iedere woensdagavond zorgt de leiding voor een leuk programma. Om een idee te krijgen wat de grote welpen zoal doen noemen we een paar programma’s: pionieren, timmeren/zagen/schilderen (bijvoorbeeld een vogelhuisje), kampvuur maken, zakmesthema, sport en spel, levend stratego, puzzeltocht, oefenen voor de playbackshow, les over dieren, kaarsen maken, enz..

De welpen zijn verdeeld in vier nesten (groepen). Ieder nest heeft een groepsoudste! De groepsoudste controleert tijdens de opening de uniformen van de andere welpen in het nest.

Na een paar maanden gaan we de nieuwe welpen installeren. Zij zijn dan al lang genoeg welp om officieel geïnstalleerd te worden. Bij het installeren legt de nieuwe welp de wet en de belofte af:

“Een welp speelt samen met anderen in de rimboe! Hij is eerlijk, vriendelijk, houdt vol en zorgt goed voor de natuur!”

“Ik beloof mij best te doen een goede welp te zijn, iedereen te helpen waar ik kan. En mij te houden aan de Welpenwet. Jullie kunnen op mij rekenen.”

Na de installatie krijg je dan de dasring en de insignes die op je uniform horen.

Aan het einde van het jaar gaan we met z’n allen op zomerkamp. Samen met de kleine welpen gaan we dan van zaterdag tot en met woensdag naar een andere scoutingblokhut in de omgeving. Het kamp is eigenlijk ieder jaar de eerste week van de zomervakantie!